Sabtu, 20 Ogos 2011

Makan jangan sampai susahkan diri


Tidak kira yang sihat mahupun yang sakit, dihari raya ini semuanya tetap ingin bergembira bersama sanak saudara dan juga rakan taulan. Namun diingatkan agar menjaga pemakanan dengan baik, janganlah terlalu mengikut hawa nafsu makan sehingga menyusahkan diri anda sendiri. Terdapat beberapa tips yang boleh saya kongsikan dengan semua bagi mengelakkan diri kita terjebak dengan pelbagai penyakit. Mari ikuti tipsnya.

  • Kurangkan makan dan minum minuman yang manis. Makanan dan minuman yang manis memang tidak dapat dielakkan, tambahan pula dihari raya. Kebanyakkan kuih muih dan minuman semuanya manis-manis belaka, sedang asyik leka berbual dengan sanak saudara, rakan taulan air sudah habis 3 gelas manakala kuih pula sudah habis satu bekas. Mungkin satu rumah saja baru dikunjungi, bayangkan jika beberapa buah rumah lagi rumah yang bakal dikunjungi. Macam mana tu? Jadi berwaspadalah dengan makanan dan minuman yang manis. Jangan segan silu untuk meminta pada tuan rumah air kosong,
  • Wacth out!!! Makanan yang berlemak dan bersantan terutamanya rendang ayam, masak lodeh, serunding dan sebagainya. Makanan yang banyak lemak dan santan bakal mengundang pelbagai penyakit terutamanya berat badan dan kolestrol.
  • Makanlah banyak buah-buahan segar. Elakkan makan makanan yang diawet seperti jeruk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan