Khamis, 3 Februari 2011

Asthmatic dan aku pabila tibanya cuti tahun baru cina 2011

Cuti hari raya cina tahun ni, aku sangat sedih sebabnya aku tak sihat..bila penyakit semput aku dah mai, memang tak kira tempat dan masa. namun setiap kali perubahan cuaca, pasti asthma aku akan datang...boleh dikatakan "asthma dan aku" tidak dapat dipisahkan..bagaikan isi dengan kuku..memang akrab la (xdpt den nk tolong). selalunya, tak lah seteruk mana. besa-besa ja.

Sebaliknya dengan kali ni, boleh dikatakan agak dahsyat penyakit aku "attack" aku. Salah satunya mungkin faktor cuaca dan satu lagi faktor keadaan rumah. Dua benda ni memang aku kena jaga betul2. Bukan mudah nak dok rumah orang, sebabnya kalaulah ruang di dalam rumah tu sempit dan padat, memang akan membawa "maut" kat aku (wah ayat..memang hebat..mauuutttt). Aku sangat sensitif dengan habuk, kalau ada serangan pertama akan jadi.

Baru-baru ni sehari aku sampai di rumah mak aku, masih ok lagi. Tapi bila masuk ja hari ke-2,(jeng..jeng...jeng) bermulalah serangan yang pada mulanya besa-besa. Serangan 1st selalunya sekali sedut gas (inhaler) akan ok.


gambar : inhaler yang telah digunakan sampai kosong/ habis pada malam yg agak kritikal.


Tapi kali ni, serangan ni memang tak lut lah (almaklumla rumah aku agak sempit dan padat..ruang pengudaraan memang xbaik). Gas yang ada sampai habis aku guna, tapi tetap tak lega. Keesokannya aku pi beli ubat (asthma, batuk dan selesema) kat farmasi. Aku bertukar rumah di mana aku balik ke kampung. Aku dok dengan Paklong dan Maklong(tukar angin). Makan pun tetap tak baik juga. Akhirnya, tup2 tak sampai 5 minit mak aku dah sampai rumah paklong. Malam tu juga mak dan makngah aku bawa aku pi hospital Yan. Bukan setakat ambik ubat, malah sedut gas. setelah 20 minit sedut gas, aku dah ok semula. semuanya oklah..

gambar: gas yg aku sedut di malam yg tersangat kritikal.

keesokkan pagi, jadi lagi sampailah sekarang. namun asthmanya sudah mula berkurangan di hari yg ke-5 iaitu setelah 4 hari bergelut dengan sesak nafas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan